Cukinia – wartości odżywcze i wpływ na zdrowie

Cukinia, często nazywana również kabaczkiem, to niezwykle zdrowe warzywo, które warto włączyć do swojej diety. Doskonale sprawdza się jako dodatek do gulaszów, sosów i zup, świetnie smakuje pieczona i smażona w panierce, można ją również dodawać do zapiekanek makaronowych i sałatek. Cukinię można piec, smażyć, gotować i dusić. To idealne warzywo, które nie tylko wyśmienicie smakuje, ale również stanowi bogactwo witamin i minerałów!

Kabaczek jakie ma witaminy?

Cukinia to doskonałe źródło wielu pierwiastków, w szczególności potasu (który reguluje pracę układu krwionośnego), żelaza (niezbędnego w procesie tworzenia krwinek) i magnezu (będącego ważnym elementem pracy układu nerwowego i mózgu). W cukinii znaleźć można również dużą zawartość różnych witamin. Witamina B1 odpowiedzialna jest za dobre samopoczucie, poprawia wydolność organizmu i wspiera funkcjonowanie mózgu. Witamina C wzmacnia układ odpornościowy, pomaga w gojeniu się skaleczeń i ran oraz wzmacnia dziąsła. W cukinii znajdziemy również dużą zawartość witaminy K, która jest niezwykle ważna dla prawidłowej pracy układu krwionośnego. Ze względu na stosunkowo dużą zawartość kwasu foliowego, warto włączyć ją do diety w trakcie ciąży oraz przy stwierdzeniu niedoboru tego składnika.

Cukinia a odchudzanie

Cukinia to warzywo, które może być spożywane w trakcie diety odchudzającej. Jest niskokaloryczna – 100g tego warzywa zawiera zaledwie około 20kcal. Cukinia ma działanie moczopędne oraz reguluje gospodarkę wodną w organizmie. Wspiera pracę układu pokarmowego, dzięki czemu organizm skuteczniej pozbywa się wszelkich toksyn. Kabaczek posiada niski indeks glikemiczny, przez co polecany jest w diecie osób zmagających się z cukrzycą, a dodatkowo duża zawartość potasu reguluje ciśnienie i poziom cukru we krwi. Niestety, warzywo to nie jest polecane dla osób, które zmagają się z poważnymi chorobami układu pokarmowego – może powodować zaparcia, a nieobrana ze skóry cukinia dodatkowo może podrażniać wrażliwy żołądek.