Restauracja zero waste

Filozofia zero waste stała się coraz bardziej popularna. Ilość marnowanej żywności na świecie stanowi około 30 procent wyprodukowanej żywności. W tym samym czasie w biednych krajach z głodu umiera wiele osób. Marnowanie jedzenia, to również straty surowców niezbędnych do wytworzenia poszczególnych produktów spożywczych.

O wiele więcej  przygotowanych posiłków i półproduktów spożywczych znajduje się w restauracji, niż nawet dużym gospodarstwie domowym. Dlatego, na restauracjach spożywa ogromna odpowiedzialność za ograniczenie marnowania jedzenia. Są restauracje, jak restauracja Nolla w Helsinkach, która swoje funkcjonowanie całkowicie podporządkowała filozofii no waste. Jednak, nie każdy klient jest otwarty na takie rozwiązanie. Mimo to, nie powinno zwalniać to restauratorów z stosowania filozofii zero waste. Warto wprowadzić chociaż małe, niezbyt inwazyjne zmiany, mające również pozytywny wpływ na planetę.

Pierwszym krokiem powinna być zmiana sposobu myślenia. Warto uświadomić pracowników obiektów gastronomicznych,  zorganizować w tym celu szkolenie, pogadanki mające na celu podkreślenie ekologicznych i ekonomicznych korzyści tej filozofii. W prowadzeniu restauracji w duchu no waste pomoże również kilka sprawdzonych zasad, z powodzeniem stosowanych w wielu restauracjach. Jedną z nich jest rezygnacja z jednorazowych plastikowych kubków, naczyń słomek czy sztućców. Niewielkim wysiłkiem można wyeliminować produkcję ton plastiku, a przy okazji sporo zaoszczędzić.
Inny sposób to właściwa polityka zakupów. Produkty żywnościowe mają najczęściej krótki termin przydatności do spożycia. Dobrym rozwiązaniem są częste, mniejsze zakupy najlepiej z możliwością kupowania na wagę. Przed zakupem warto sprawdzić stan magazynu, aby nie kupować na zapas. Pomocne mogą być w tym programy dla gastronomii, dzięki którym łatwiej będzie zarządzać stanem magazynowym produktów spożywczych. Warto również robić zakup y bezpośrednio od producentów bez niepotrzebnych, plastikowych opakowań. Lepsze będą skrzynki wielokrotnego użytku.

 

Dobrą praktyką jest również podawanie gościom dania w odpowiedniej ilości. W wyniku obserwacji można sprawdzić, czy klienci zostawiają część porcji na talerzu. Jeśli dania są zbyt duże, warto zmniejszyć porcje oraz obniżyć cenę. Ponadto, jeśli część dania nie zostanie zjedzona przez klienta można zaproponować zapakowanie
jedzenia na wynos. To rozwiązanie już dawno jest praktykowane na zachodzie.
Nowy,  jednak jeszcze mało popularnym rozwiązaniem w Polsce jest przecena przygotowanych dań na koniec dnia. Dzięki takiemu rozwiązaniu restauratorzy zyskają pieniądze za posiłki, które prawdopodobnie trafiłyby do kosza po zamknięciu restauracji.

 

Dobrym rozwiązaniem na zagospodarowanie tzw. bioodpadów jest kompostownik. Dzięki niemu uzyskać można organiczny nawóz do doniczek z ziołami lub kwiatami.
Jest wiele sposobów na prowadzenie restauracji zgodnie z filozofią no waste. Rozwiązania zastosowane w danym obiekcie gastronomicznym powinny być spójne z polityką restauracji. Wielkie znaczenie ma również stopniowe uświadamianie klientów restauracji. Tą ważną rolę powinni przejąć znani kucharze oraz autorytety w dziedzinie gastronomii.

Sprawdź najlepsze restauracje na Śląsku