Ryby – czy warto jeść?

Doskonale każdy z nas wie jak zdrowe są ryby. Zamiast wybierać czerwone mięso, warto jest się postarać o przyrządzenie obiadu, w którym będzie dominować mięso białe. Dorsz, łosoś, pstrąg, mintaj czy tuńczyk. Ryby jeziorne, z morza czy Oceanu. Tak naprawdę każda ryba jest zdrowa.

 

Możemy je spożywać pod różną postacią. Smażone, pieczone czy też na parze. Warto również wybierać ryby wędzone czy te w puszkach. Ryby różnią się pod względem budowy, ubarwienia oraz warunków środowiska. W Polsce znajduje się ponad 100 gatunków ryb. Największą rybą świata jest rekin wielorybi. Należy podkreślić, że ryby mają wiele cennych właściwości zarówno zdrowotnych jak odżywczych. Dodatkowo są smaczne. Niestety nie wszystkie ryby są zdrowe i godne polecenia. Osoby, które jedzą dużo ryb zdecydowanie rzadziej zapadają na choroby układu krążenia czy alergie. Ryby powinny znaleźć się na naszym stole minimum trzy razy w tygodniu.

Rodzaje ryb

Wyróżniamy ryby morskie oraz słodkowodne. Do ryb morskich należą: halibut, dorsz, szprot, łosoś, tuńczyk, śledź czy makrela. Rybami słodkowodnymi są: jesiotr, sandacz, płoć, pstrąg czy karp. Wyróżniamy również ryby tłuste, średnio-tłuste i chude. Rybami tłustymi są: sardynki, śledzie, makrele czy łososie. Do średnio-tłustych należą: karp, karmazyn czy turbot. Do ryb chudych należy: mintaj, dorada, morszczuk czy sola. Ryby morskie są zdrowsze od tych słodkowodnych. Zawierają wiele cennych kwasów tłuszczowych omega 3. Osoby, które nie lubią świeżych ryb, mogą wybrać puszki sardynek. Najwięcej kwasów omega 3 mają ryby tłuste. Kwasy omega 3 są bardzo istotne w profilaktyce chorób serca. Ryby zawierają witaminy i składniki mineralne. Możemy w nich znaleźć witaminę D, fosfor czy witaminę E. Witamina D wzmacnia zęby. Natomiast witamina E wygładza i ujędrnia skórę. Ryby morskie dostarczają jod, który zapobiega chorobom tarczycy. Ryby bałtyckie powinny ograniczyć kobiety w ciąży oraz małe dzieci.

Czy ryby zawierają toksyny?

Zanim zdecydujemy się na zakup ryby, należy się jej dokładnie przyjrzeć oraz powąchać. Jeśli ryba jest świeża ma świeży i morski zapach. Ryby w konserwach zachowują większość składników. Wszystkim osobom z osteoporozą polecane są puszki sardynek. Lekarze zalecają ich jedzenie raz w tygodniu. Tuńczyka z puszki lepiej jest unikać. Mogą być one źródłem metali ciężkich. Za to nie tylko smaczne, ale i zdrowe są ryby wędzone. Uważa się, że są one tłuste i ciężkostrawne. Wędzonki należy jeść z umiarem. Ostrożność powinny zachować osoby z nadciśnieniem tętniczym i chorobą wrzodową. Ryby muszą być dokładnie oznakowane. Na opakowaniu lub etykiecie musimy znaleźć informacje o gatunku, metodzie produkcji, obszarze połowu. Główną zaletą ryb jest ich niska kaloryczność. Ryby można jeść w postaci pieczonej, smażonej czy gotowanej. Bardzo popularną rybą jest łosoś. To jedna z najtłustszych ryb. Najlepsze są łososie wolno żyjące. W tym przypadku atlantyckie czy pacyficzne. Inną popularną rybą jest pstrąg. Najłatwiej dostępny jest pstrąg tęczowy. Ma nie tylko smaczne i chude mięso. Bez obaw można jeść karpie. Coraz popularniejsza staje się również miruna. Posiada delikatne i smaczne mięso. Dodatkowo powinniśmy unikać wszelkich ryb bałtyckich. Zawierają one sporo zanieczyszczeń. Warto omijać także pangę i tilapię. Do Polski trafiają te pochodzące z wietnamskich i chińskich hodowli. Najzdrowszym sposobem na przyrządzanie ryb jest gotowanie. Jednak innym prawidłowym sposobem jest pieczenie w piecu, podanie z sosem. Najbardziej niezdrowym sposobem przygotowania jest smażenie. Tego powinniśmy unikać.